درحال بارگذاري...
جستجو
جستجو در این کتاب
ترتيب بر اساس
طرح هاي آموزشي نهج البلاغه
0 مرتبه مشاهده شده

طرح هاي آموزشي نهج البلاغه

دشتي، محمدمهدي،

  1. پدیدآور: دشتي، محمدمهدي، 1358-
  2. عنوان:طرح هاي آموزشي نهج البلاغه [منبع الكترونيكي] / محمدمهدي دشتي؛ با مقدمه محمدتقي جعفري.
  3. ناشر:موسسه تحقيقات و نشر معارف اهل البيت (ع)
  4. توصیف ظاهری:1 متن الكترونيكي: بايگاني HTML؛ داده هاي الكترونيكي (155 بايگاني: 344KB)
  5. یادداشت:كتابنامه به صورت زيرنويس
  6. موضوع:علي بن ابي طالب، امام اول، 23 قبل از هجرت - 40ق -- .
  7. موضوع:نهج البلاغه بررسي و شناخت.
  8. شناسه افزوده:جعفري، محمدتقي، 1302-1377، مقدمه نويس.

 فهرست محتوای دیجیتالی

 فهرست مطالب

  • پيشگفتار
  • مقدمه محمد تقى جعفرى
  • ضرورت پردازش نوين منابع روائى
    • اصلاح و چاپ مجدد معجم نهج‏البلاغه با كيفيتهاى جديد
    • تدوين دروس ضرورى پيرامون نهج‏البلاغه
    • تهيه فرهنگ لغات نهج‏البلاغه
    • ضرورت استفاده از جاذبه‏ها هنرى، نمايشى
    • فراهم آوردن زمينه‏هاى تحقيق
    • نهضت فهرست نامه‏ها و فرهنگ نويسى
      • فرهنگ موضوعات كلى نهج‏البلاغه
      • فرهنگ معارف نهج‏البلاغه
      • دائرةالمعارف بزرگ نهج‏البلاغه
    • شناخت پل ارتباطى فرهنگها
    • راهنماى آموزشى
  • طرح‏ها و شيوه‏هاى آموزشى نهج‏البلاغه‏
    • نقش طرح و طراحى در شناسايى و آموزش نهج‏البلاغه
      • تعريف طرح و طراحى
      • فايده و لزوم طرح‏ها در شناسائى نهج‏البلاغه
      • آزمون
    • كيفيت شناسائى طرح‏هاى آموزشى در نهج‏البلاغه
      • اقسام مباحث فكرى
      • متفاوت بودن سطوح فكرى جامعه
        • عوامل اختلاف استعدادها
      • فلسفه بكارگيرى طرح‏ها
        • علل نيازمندى ما به طرح‏هاى آموزشى
      • كيفيت شناسائى طرح‏ها از نهج‏البلاغه
        • كيفيت استخراج طرح‏هاى نهج‏البلاغه
        • كيفيت استخراج «طرح‏هاى آموزشى» و تطبيق آنها با مباحث نهج‏البلاغه‏
      • آزمون
    • انواع طرح‏هاى آموزشى
      • اسم گذارى طرح‏هاى آموزشى
      • چگونگى پيدايش طرح‏ها
      • نگاهى به انواع طرح‏هاى نهج‏البلاغه
      • آزمون
  • شرح تفصيلى طرح‏هاى نهج‏البلاغه
    • تذكرات ضرورى
    • طرح طبيعت نگرى در نهج‏البلاغه
      • تعريف طرح طبيعت نگرى
      • روش امام در آموزش مفاهيم عقيدتى
      • طرح طبيعت نگرى در نهج‏البلاغه
        • شناخت اهداف اصلى امام
        • كيفيت آغاز بحث
        • بررسى و تحليل
        • روش استدلال و نتيجه‏گيرى
      • روش استدلال و استفاده از طرح طبيعت‏نگرى
      • نتيجه‏گيرى
      • آزمون
    • طرح واقعيت نگرى در نهج‏البلاغه
      • تعريف طرح واقعيت نگرى
      • مراحل تكاملى طرح واقعيت نگرى
        • انتخاب يك پديده
        • استخراج واقعيت‏هاى موجود در پديده انتخابى
        • اهداف آموزشى امام على
      • آزمون
    • طرح خلقت نگرى در نهج‏البلاغه
      • تعريف طرح خلقت نگرى‏
      • مراحل تكاملى طرح خلقت نگرى
      • روش استدلال امام در طرح خلقت‏نگرى
        • حيوانات
        • گلها و گياهان
        • آسمانها و افلاك
        • معادن و فلزات و جواهرات
      • نتيجه‏گيرى
      • آزمون
    • طرح بررسى نظام آفرينش در نهج‏البلاغه
      • تعريف طرح بررسى نظام آفرينش
      • مراحل تكاملى طرح بررسى نظام آفرينش
      • روش استدلال امام در رابطه با اصول موجود در نظام آفرينش
        • اصل تفاوت و اختلاف
        • اصل نظم و اعتدال
        • اصل هماهنگى و همكارى
        • اصل سيستم ارتباط در كل نظام آفرينش
        • اصل هدفدارى نظام آفرينش
        • اصل هدايت عمومى در نظام آفرينش
        • اصل قوانين تكاملى در نظام خلقت
      • آزمون
    • طرح كل نگرى «تفكر سيستميك»
      • تعريف كل نگرى «تفكر سيستميك»
      • اهداف آموزشى نهج‏البلاغه
        • روش اثبات مبانى اعتقادى
        • اثبات مبانى اخلاقى
      • تذكر
      • آزمون
    • طرح راه تكامل
      • تعريف طرح راه تكامل
      • مراحل تكاملى طرح راه تكامل
        • اصل وجود راه روشن تكامل
        • كدام راه؟ كدام سمت؟
        • بسوى كدام اهداف تكاملى؟
        • چگونگى رفتن «چگونه بايد رفت؟»
        • ابزار و وسايل پيمودن راه تكامل
          • ضرورت دليل و راهنما
          • ضرورت تفكر صحيح
          • تقوا و پرهيزكارى
          • شجاعت و شهامت براى تداوم حركت تكاملى
          • قلب پاك و روان آماده
          • دقت و احتياط، مراقبت و خويشتن دارى
          • مبارزه و پيكار
          • شناخت موانع راه تكاملى
            • دو رويى و نفاق و منافقين
            • چپ روى و راست روى «تزلزل داشتن و انحراف از راه راست»
            • فتنه‏ها و فتنه انگيزى‏ها
            • شيطان و شيطان زده‏ها
      • اهداف آموزشى امام
      • آزمون
    • طرح مصور كردن مباحث فكرى
      • ضرورت بكارگيرى ابزار جديد آموزشى
      • روش‏هاى مصور كردن مباحث فكرى
      • روش‏هاى مصور كردن مباحث فكرى در نهج‏البلاغه‏
      • آزمون
    • طرح هدايت نگرى
      • تعريف طرح هدايت نگرى
      • اهداف آموزشى امام در طرح هدايت نگرى
      • آزمون
    • طرح بررسى اصل هدفدارى، اصل وحدت و همكارى، اصل هماهنگى
      • تعريف طرح‏هاى بررسى اصل هدفدارى، اصل وحدت و همكارى، اصل هماهنگى
      • اهداف آموزشى امام
      • روش استدلال امام
      • آزمون
    • طرح بررسى نيازمنديهاى زندگى اجتماعى
      • تعريف طرح بررسى نيازمنديهاى زندگى اجتماعى
      • مراحل تكاملى طرح بررسى نيازمنديهاى زندگى اجتماعى
        • انتخاب يك واقعيت اجتماعى «ضرورت زندگى اجتماعى»
        • ارزيابى زندگى اجتماعى «روش‏هاى اثبات مبانى اعتقادى»
          • كدام قانون؟ «ضرورت وحى»
          • ضرورت ابلاغ و اجراء قوانين (فلسفه نبوت)
          • ضرورت تداوم ابلاغ و اجراء قوانين (فلسفه امامت)
          • ضرورت ارزش‏هاى اخلاقى براى اجراء قوانين
          • ضرورت مركزيتى براى وحدت جوامع بشرى
      • آزمون
    • طرح كمال خواهى نظام هستى
      • تعريف طرح كمال خواهى نظام هستى
      • روش و مراحل تكاملى طرح
      • روش استدلال امام
      • اهداف آموزشى، عقيدتى امام
      • آزمون
    • استفاده از روش‏هاى حسى
      • انواع استدلال‏هاى نهج‏البلاغه‏
      • علل استفاده از روش‏هاى حسى
        • رسالت نهج‏البلاغه
        • شناخت مخاطبين امام
        • شناخت شان نزول خطبه‏هاى نهج‏البلاغه
        • قدرت و توانايى روش‏هاى حسى
      • آزمون
    • طرح ميزان گرائى
      • تعريف طرح ميزان گرائى
      • روش استدلال امام در طرح ميزان گرائى
      • اهداف آموزشى امام
      • آزمون
...ادامه

 فهرست نقدها